Z gitarzystą, kompozytorem, doktorem stosunków międzynarodowych, mistrzem wschodniej sztuki walki bujinkan, podróżnikiem, urodzonym w Polsce, wychowanym w Australii, mieszkającym we Wrocławiu – rozmawia Joanna Sokołowska-Gwizdka.
Read moreSalon muzyczny
Szelest strun
Z Markiem Pasiecznym – kompozytorem, wirtuozem, wykładowcą akademickim i mistrzem gitary klasycznej rozmawia Joanna Sokołowska-Gwizdka.
Read moreTriumf światła i nadziei
Z Martínem García García, zwycięzcą Konkursu Pianistycznego w Cleveland i laureatem trzeciej nagrody na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, gdzie otrzymał także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie koncertu – rozmawia Bożena U. Zaremba.
Read moreSpotkanie z Henrykiem Czyżem
Marek Drewnowski (Polska)
Jeden, jedyny raz spotkałem Henryka Czyża w Filharmonii Narodowej po koncercie, który dałem z okazji zjazdu i jubileuszu ZAIKS-u. Grałem wtedy IV Symfonię Szymanowskiego z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcja Wojciecha Michniewskiego. Spotkałem Czyża po koncercie, w restauracji Filharmonii, w towarzystwie Witolda Lutosławskego. Miałem z Witoldem Lutosławskim chwilę rozmowy na temat płyty dla Deutsche Gramophone, której zresztą nie nagrałem i wtedy poznałem Henryka Czyża.
Read moreMuzyczna igła w australijskim stogu siana
Ernestyna Skurjat-Kozek (Sydney, Australia)
Dawno, dawno temu, w zamierzchłym XX wieku, Orkiestra Symfoniczna Zachodniej Australii (WASO) wykonała kompozycję Polaka z Brisbane, Jana W. Politowskiego p.t. Strzelecki Suite. Jako dziennikarkę Radia SBS bardzo mnie ten temat zafrapował. Z jakiegoś powodu chciałam wejść w posiadanie partytury. Powiedziano mi wtedy, że uległa zniszczeniu, wręcz, że stracona została na wieki. Mijały dziesięciolecia. Kompozytor w międzyczasie umarł, a ja przeszłam na emeryturę i o Suicie zapomniałam. Dopiero teraz, opracowując plany obchodów Roku Strzeleckiego (w 150-tą rocznicę jego śmierci) zaczęłam zagłębiać się w nader ciekawe materiały archiwalne;
Read moreMiędzy cyrylicą a szwabachą – Stanisław Klawe (2).
Maria Duszka (Polska)
Oddzielnym rozdziałem w twórczości Stanisława Klawe były utwory wynikłe z fascynacji poezją Czesława Milosza. I tutaj musimy cofnąć się do połowy lat 70. Polonistą przyszłego barda w Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Rejtana był Ireneusz Gugulski. To właśnie od niego Stanisław usłyszał po raz pierwszy o przyszłym nobliście. „Interesowałem się poezją i bardzo mnie dręczył problem: kto to jest ten Miłosz? W 1975 r., po maturze wyjechałem na wakacje do rodziny do Londynu. Tam w polskiej bibliotece znalazłem wiersze Miłosza wydane przez paryską „Kulturę”.
Stanisław Klawe, Bard Biesiad, fot. Miejski Ośrodek Kultury w Piastowie.
Read moreMiędzy cyrylicą a szwabachą – Stanisław Klawe (1).
Maria Duszka (Polska)
Teodor Parnicki twierdził, że mieszańcy są szczególnie utalentowani. Bard Stanisław Klawe na pewno należy do tych, którzy zostali bardzo hojnie obdarowani przez los, także dzięki genom swoich przodków. Przede wszystkim – nie jest pierwszym artystą w swojej rodzinie.
Stanisław Klawe, fot. Nasielski Ośrodek Kultury.
Read more